Shatter me - Tahereh Mafi

 
 
 
En av de böcker jag nyligen läst är Shatter me av Tahereh Mafi, titeln på svenska är Rör mig inte. Det är en dystopisk ungdomsroman och är den första boken i en triologi. Boken centrerar runt en flicka som heter Juliette vars berörning är dödlig. Juliette lever i en värld som är reglerad av Återblissemanget och världen håller på att dö, det har inget fungerande ekosystem och fåglar flyger inte längre. När boken börjar sitter Juliette inne på ett mentalsjukhus och hon har inte pratat med någon på ett år. En dag får hon reda på att hon ska dela sin cell med någon och här ifrån börjar saker skakas om i Juliettes värld. 
 
Jag tycker personligen väldigt mycket om boken och jag gav den 5/5 stjänor på goodreads även om jag stundvis, speciellt i början, tyckte att språket kunde bli lite för mycket då det finns många metaforer i boken. Men detta var något jag ändå tyckte passade till Juliettes karaktär, då hon är menad att vara lite galen. Viss text är överstrycken vilket jag också tycker gav till Juliettes karaktär och jag upplevde genom boken att mindre text blev överstrycken desto mer hon utvecklades som person.
 
Jag är också överlag ett stort fan av böcker med dystopiska teman då jag finner detta med förstörda samhällen och koruppta regeringar intressant och läsa om, så denna typ av bok föll mig i smaken. 
 
Avslutningsvis så tycker jag att detta var en bra skriven bok med bra karaktärsutvecklingar, som defenitivt är värd att läsa och jag ser fram imot att läsa de resterande två böckerna i serien. 
 
xo
Genrer - Dystopi, Genrer - Romans, Recensioner | |
Upp